قطار ایلام |نزدیک ترین ایستگاه قطار به ایلام
مسیر حملونقل عمومی یکی از اصلیترین بخشهای زیربنایی کشور است و برای رسیدن به اهداف و عملی کردن برنامههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اهمیت بالایی دارد. بدون شک هر یک از شاخههای حملونقل اعم از زمینی، دریایی و هوایی ویژگیهای خاص خود را دارند اما در این میان حملونقل ریلی به دلیل ویژگیهای منحصربهفرد خود جایگاه ویژهای را به خود اختصاص داده است. مصرف کم انرژی، ایمنی بسیار بالا، قیمت پایین، امکان حملونقل انبوه بار و مسافر و آلودگی کمتر از جمله ویژگیهای بارز صنعت ریلی هستند. در این مطلب قصد داریم در مورد قطار ایلام صحبت کنیم.
اکنون که ایلام در مسیر اربعین، مسیر تردد سالانه پنج میلیون زائر و صادرات میلیونها دلاری کالا از مهران به عراق قرار دارد، توسعه حملونقل ریلی در این استان اهمیت دو چندان پیدا کرده است. این موضوع باعث شد تا صحبت از ایجاد یک مسیر و شبکه ریلی در استان ایلام شود، پروژهای که در 16 سال گذشته دو بار رها شد و به دلایل مختلف همچنان یک پروژه باز باقی ماند. ایجاد شبکه ریلی در ایلام علاوه بر تسهیل حملونقل و صادرات کالا میتواند نقش مهمی در جذب سرمایهگذار به این استان داشته باشد.
اهمیت اتصال ایلام به شبکه ریلی سرایر کشور و بودجه مشخص شده برای آن
اتصال ایلام به شبکه سراسری ریلی کشور پس از گذشت یک قرن از ورود لکوموتیو به کشور و تسریع در اجرای آن، سرانجام یک گام به اجرا نزدیک شد. این پروژه یکی از پروژههای مهم حوزه راه استان ایلام است که به دلیل اهمیت و ضرورت ساخت آن از سال 1398 آغاز و به دلیل محدودیتهای اعتباری برای مدتی به طور کامل متوقف شد.
حدود 190 میلیارد تومان بودجه برای راهاندازی قطار ایلام در نظر گرفته شد. پیمانکار پروژه و طول مسیر نیز انتخاب شده است. در مرحله اول برای مسیری که از 80 کیلومتری اسلام آباد واقع در غرب استان کرمانشاه شروع میشود و تا چوار در استان ایلام ادامه دارد قرارداد بسته شده است. این مسیر ریلی حدود 17 کیلومتر خواهد بود. اجرای این پروژه از اسلام آباد به ایلام با مبلغ قراردادی حدود 160 میلیارد تومان آغاز شد.
راه اندازی قطار ایلام در فواصل چند ساله
در سال 1391 و در ماههای پایانی دولت دهم بود که احداث راه آهن در استان ایلام و اتصال آن به شبکه سراسری به تصویب هیأت وزیران وقت رسید. همزمان در سفر وزیر وقت راه و شهرسازی، ساخت فاز اول این پروژه که از ایلام به اسلام آباد غرب ادامه داشت و راه آهن ایلام را از کرمانشاه به شبکه سراسری ریلی کشور وصل میکرد، با مشکل مواجه شد.
در همین زمان بود که مسئولان استانداری ایلام در سال 1395 از تکمیل مطالعات کلی پروژه راه آهن ایلام و تدوین برنامه اجرایی آن پس از 4 سال کلنگ زنی خبر دادند. برهمین اساس در سال 1395 احداث راه آهن استان ایلام در فهرست 6 پروژه اولویت دار دولت دوازدهم قرار گرفت. در عین حال مسئولان معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام اعلام کردند که در صورت اعطای وام بین 4 تا 5 سال دیگر یعنی سال 1400 یا 1401، قطار ایلام از اسلام آباد به غرب میرسد.
تا مهر 1399، تنها دستاورد اجرای طرحی با عنوان «اولویت»، وعده وزیر وقت راه و شهرسازی در نشست با استاندار و نمایندگان ایلام در شورای اسلامی بود. در این مرحله تمامی ذینفعان دلیل کندی پیشرفت پروژه را کمبود اعتبار لازم و تامین نشدن اعتبار مورد نظر عنوان کردند. مشکلی که گلایههای زیادی به خصوص از سوی مردم ایلام در پی داشت. مردم این استان از مسئولان انتظار داشتند که راه اندازی قطار ایلام بر اساس وعدههایی که قبلا داده شده بود سرعت داده شود، زیرا این مسیر ریلی میتواند گرههای زیادی را در زندگی و حتی معیشت آنها باز کند.
جذب منابع مختلف برای راه اندازی قطار ایلام
برای 2 قطعه شامل 17 کیلومتر از ایلام تا اسلام آباد و 17 کیلومتر دیگر از اسلام تا ایلام نزدیک به 1100 میلیارد تومان برآورد میشود. با توجه به اعتبار 1900 میلیارد ریالی درج شده در لایحه، استان ایلام به دنبال منابع دیگری برای اجرای این طرح است.
در رابطه با راه آهن ایلام، اداره راه سازی این استان، پروژه قطار ایلام را به عنوان یکی از اولویتهای خود در برنامههای این استان قرار داده و تامین بودجه برای این پروژه در اولویت قرار گرفته است. مهم این است که این پروژه ریلی کلید بخورد و مردم کشور ببینند این مسیر ریلی بالاخره با همت نمایندگان و مسئولان کشور تکمیل میشود.
ضرورت توسعه راه آهن و قطار ایلام
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام تسریع در اتصال استان به شبکه ریلی کشور را یکی از مطالبات اصلی مردم میداند. احمد کرمی بیان کرده است توسعه راه آهن یکی از مهمترین پروژههای عمرانی ایلام محسوب میشود و تسریع در روند اجرای آن به ویژه با توجه به تردد بالای سالانه زائران از استان ضرورت بالایی دارد.
توسعه همه جانبه استان به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری با توجه به مرزهای وسیع استان ایلام، به توسعه این راه آهن بستگی دارد. تکمیل این طرح برای رفاه عمومی شهروندان در حوزه حملونقل موثر است، زیرا امکان تبادل ریلی و امکان جابجایی کالا به ارزانترین و مطمئنترین راه را فراهم میکند.
راه آهن، نیاز اصلی استان ایلام است
امام جمعه ایلام اخیرا در دیدار با جمعی از اصحاب رسانه استان ایلام با اشاره به اینکه زیرساختهای استان ایلام نیازمند توجه در سطح ملی است، افزود: جادههای استان به دلایل مختلف مورد استفاده همه مردم ایران است. راه آهن نیاز اصلی استان ایلام محسوب میشود و لازم است مسئولان کشوری این استان توجه ویژهای به آن داشته باشند. بیش از 5 میلیون نفر در ایام مختلف سال به ویژه اربعین از این استان رفتوآمد میکنند.
دسترسی به ایلام از طریق خط ریلی
این خط ریلی دو مسیر تهران – کربلا و تهران – نجف، استان ایلام را به کشور عراق متصل میکنند. مسیر اول یعنی مسیر تهران – کربلا، شامل محور کرمانشان، حمیل، مهران و زرباطیه عراق است و مسیر دوم یعنی مسیر تهران – نجف، محور لرستان، آبدانان، مورموری، دهلران و در نهایت مرز چیلات و نجف را در خود جای میدهد.
با احداث قطار ایلام، دسترسی به مرز بینالمللی مهران بسیار آسان میشود. ایلام از طریق دو مسیر اسلام آباد – چوار – ایلام و مهران و همچنین مسیر اندیمشک – دهلران و مهران به شبکه ریلی کشور متصل میشود و به مهران میرسد. همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم مسیر اول به طول 17 کیلومتر کلنگ زنی شده است.
زیرسازی راه آهن ایلام در سال 1402
یکی از مهمترین اهداف راه سازی استان ایلام، آغاز زیرسازی راه آهن این استان در سال 1402 است. راه اندازی قطار ایلام جدیترین مطالبه مردم این استان است و باید سرعت بخشیده شود. با این حال مسئولان راه و شهرسازی باید جدیت بیشتری برای تحقق این هدف داشته باشند.
خبرها حاکی از این است که عملیات زیرسازی راه آهن ایلام در مرحله تجهیز کارگاهی قرار دارد و بودجه مورد نیاز برای کلنگ زنی آن در ابتدای سال 1402 تامین میشود.
راه اندازی قطار ایلام، یکی از اولویت های راه و شهرسازی این استان
اجرای اولین مسیر ریلی در استان ایلام و اتصال این استان به شبکه ریلی کشور از سمت استانهای کرمانشاه و خوزستان از اولویتهای اصلی این پروژه است. خوشبختانه در سال گذشته اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است و بخشهای جدیدی از طرح اتصال استان ایلام به مسیر ریلی کشور نیز در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.
وزارت راه و شهرسازی با در نظر گرفتن اعتبار لازم از حداکثر ظرفیت و توان خود برای سرعت بخشیدن به روند راه اندازی قطار ایلام استفاده خواهد کرد. همانطور که پیشتر هم گفتیم، قطعه اول خط ریلی در این استان در مسیر اسلام آباد – ایلام به طول 17 کیلومتر خواهد بود که با تامین اعتبار لازم محقق میشود. طول خط ریلی استان به طور کلی 330 کیلومتر است.
در چند سال گذشته مسئولان کشوری و استانی برای اجرای راه آهن در استان ایلام و راهاندازی قطار ایلام وعدههای مختلفی دادهاند. استان ایلام از نظر مرزی ظرفیت بالایی دارد. تردد سالانه زائران و همچنین صادرات کالا از مسیر این استان، باعث میشود اجرای طرح راه آهن در ایلام کمک زیادی به توسعه اقتصادی این استان و همچنین کل کشور کند. امید است که با شروع سال جدید، راه اندازی خط ریلی این استان آغاز شود.