همه چیز درباره عوارض خروج از کشور

نحوه پرداخت و استرداد عوارض خروج از کشور

پرداخت عوارض خروج از کشور یکی از مراحل مهم سفرهای خارجی است و جزئیات آن می تواند کمی برای مسافران برون مرزی دغدغه آفرین باشد. مواردی از قبیل مبلغ دقیق عوارض، شیوه پرداخت یا استرداد آن، ممکن است کمی مسافران را سردرگم کند. به همین دلیل در این مطلب موضوع عوارض خروج از کشور را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهیم و به تمام مواردی که برای خروج از کشور باید از آنها اطلاع داشته باشید اشاره می کنیم. با ما در ادامه همراه باشید.

عوارض خروج از کشور چیست؟

عوارض خروج از کشور نوعی هزینه است که فرد موقع سفرهای برون مرزی پرداخت می کند. این مبلغ برای هر گروه از مسافران با توجه به دفعات و دلیل سفر متفاوت است. مبلغ عوارض هر ساله از طرف دولت به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد می شود و در صورت تصویب، نرخ جدید برای عوارض خروج در نظر گرفته می شود. بخش زیادی از این پول صرف ساخت و ساز و آبادانی روستاهای مرزی کشور می شود و بخش دیگر آن نیز به سازمان گردشگری تعلق می گیرد.

بیشتر بخوانیم: مدارک و شرایط تمدید پاسپورت

چه کسانی باید عوارض خروج از کشور را پرداخت کنند؟

تمام افرادی که مقیم یا تبعه ایران هستند، باید برای سفرهای خارجی خود، عوارض خروج از کشور را پرداخت کنند. فرقی نمی کند از مسیر هوایی، دریایی یا زمینی از مرز عبور کنید، این قانون شامل تمام راه های خروج از کشور می شود. البته در قانون برای افراد و شرایط خاص استثناهایی در نظر گرفته شده است که برخی افراد را از پرداخت معاف می کند. در بخش دیگری از این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم.

هزینه عوارض خروج از کشور 1403

شاید اصلی ترین سوال در مورد عوارض، مبلغی است که هر مسافر باید پرداخت کند. همان طور که گفته شد بسته به مقصد، مدت زمان اقامت و همین طور نوع ویزایی که برای خروج از کشور اخذ نموده اید، مبالغ متفاوتی برای مسافران در نظر گرفته می شود.

مورد دیگری که بر مبلغ عوارض خروج تاثیر دارد، تعداد سفرهای برون مرزی هر فرد در سال است. به این صورت که برای سفر دوم 50 درصد و برای سفر سوم 100 درصد به مبلغ عوارض خروج از کشور سفر اول اضافه می شود. البته برخی مسافران از قانون افزایش عوارض معاف هستند. جزئیات به شرح زیر است:

هزینه عوارض خروج از کشور بار اول

اگر امسال اولین بار است که از کشور خارج می شوید، بسته به این که در کدام یک از گروه های مسافری قرار می گیرید، باید مبلغ مشخصی را به عنوان عوارض خروج از کشور پرداخت کنید.

هزینه عوارض خروج از کشور بار اول در سال 1403 برای گروه های مختلف مسافران به این شکل است:

  • مسافرین عادی: 520،000 تومان
  • زائرین حج تمتع و عمره: 172،000 تومان
  • زائرین عتبات و عالیات: برای مرز هوایی 45،000 و برای مرزهای زمینی و دریایی 15،000 تومان
  • مرزنشینان: برای مرز هوایی 75،000 تومان و برای مرزهای زمینی-دریایی 25،000 تومان
  • ورزشکاران تیم ملی: 264،000 تومان

عوارض خروج از کشور بار دوم

تعدادی از گروه های مسافرین، وقتی برای بار دوم از کشور خارج می شوند باید 50 درصد بیشتر از دفعه قبل عوارض خروج پرداخت کنند؛ اما این مبلغ برای گروه هایی مانند زائرین حج تمتع و عمره، زائرین عتبات و عالیات، و ورزشکاران تیم ملی با مجوز وزارت ورزش افزایش پیدا نمی کند. هزینه عوارض خروج از کشور بار دوم برای گروه های مختلف مسافران به این شکل است:

  • مسافرین عادی: 780،000 تومان
  • زائرین حج تمتع و عمره: 172،000 تومان
  • زائرین عتبات و عالیات: برای مرز هوایی 45،000 و برای مرزهای زمینی و دریایی 15،000 تومان
  • مرزنشینان: 600،000 تومان
  • ورزشکاران تیم ملی: 264،000 تومان

عوارض خروج از کشور بار سوم

مبلغ عوارض خروج از کشور در سفر برون مرزی سوم در سال 1403، برای مرزنشینان و مسافرین عادی، 100 درصد نسبت به بار اول افزایش پیدا می کند. هزینه عوارض خروج از کشور بار سوم و سفرهای بعدی، برای گروه های مختلف مسافران به این شکل است:

  • مسافرین عادی: 1،040،000 تومان
  • زائرین حج تمتع و عمره: 172،000 تومان
  • زائرین عتبات و عالیات: برای مرز هوایی 45،000 و برای مرزهای زمینی و دریایی 15،000 تومان
  • مرزنشینان: 800،000 تومان
  • ورزشکاران تیم ملی: 264،000 تومان

در جدول زیر می توانید عوارض خروج از کشور سال 14003 در هر سفر را برای مسافرین مختلف ببینید.

نوع مسافر سفر اول (تومان) سفر دوم (تومان) سفر سوم به بعد (تومان) نوع مرز
مسافرین عادی 520،000 780،000 1،040،000 مرزهای هوایی، زمینی و دریایی
زائرین حج تمتع و عمره 172،000 172،000 172،000 مرزهای هوایی، زمینی و دریایی
زائرین عتبات و عالیات 45،000 45،000 45،000 مرز هوایی
15،000 15،000 15،000 مرز زمینی و دریایی
مرزنشینان 75،000 600،000 800،000 مرز هوایی
25،000 600،000 800،000 مرز زمینی و دریایی
ورزشکاران تیم ملی با مجوز وزارت ورزش 264،000 264،000 264،000 مرزهای هوایی، زمینی و دریایی

عوارض خروج از کشور برای ایرانیان مقیم خارج

ایرانیانی که در خارج از کشور اقامت دارند و مشغول به کار هستند از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف شده اند.

عوارض خروج از کشور برای دانشجویان

دانشجویانی که از یک کشور دیگر مجوز تحصیل گرفته اند، می توانند بدون پرداخت عوارض خروج، از کشور خارج شوند اما فاصله بین سفرهای دانشجویان نباید کمتر از 3 ماه باشد.

عوارض خروج از کشور برای کودکان

نرخی که دولت برای پرداخت عوارض خروج از کشور تعیین کرده برای تمام سنین یکسان است. کودک، نوجوان و بزرگسال همگی با توجه به نوع ویزا و سفری که در پیش دارند نرخ یکسانی را پرداخت خواهند کرد.

بیشتر بخوانیم: معتبرترین پاسپورت های جهان

روش های پرداخت عوارض خروج از کشور

برای پرداخت عوارض خروج از کشور راه های مختلفی وجود دارد. شما به صورت حضوری و آنلاین می توانید برای پرداخت اقدام کنید. در ادامه این مطلب انواع روش های پرداخت را معرفی می کنیم تا شما شیوه ای را که مناسب تر است انتخاب کنید.

  • شعبه های مرکزی بانک ملی

ساده ترین راه پرداخت عوارض خروج از کشور، مراجعه به شعب مرکزی بانک ملی است. در این روش باید مبلغ مورد نظر را به حساب اداره کل امور مالیاتی کشور به شماره حساب 2110100250009 واریز کنید.

  • ATM فرودگاه

عوارض خروج را باید نهایتا تا نیم ساعت قبل از پرواز پرداخت کرده باشید. توصیه می کنیم این کار را برای آخرین لحظات نگذارید اما در چنین مواقعی می توانید از طریق دستگاه های خودپرداز فرودگاه برای پرداخت اقدام کنید.

  • کارتخوان سداد در فرودگاه

یکی دیگر از راه های پرداخت در فرودگاه، کارتخوان های سامانه سداد هستند. اتصال دستگاه های کارت خوان به سامانه پلیس گذرنامه، این امر را ممکن کرده است.

  • درگاه پرداخت الکترونیک سداد

یکی از راه های رایج پرداخت عوارض خروج از کشور درگاه پرداخت الکترونیک سداد است. با مراجعه به آدرس اینترنتی https://sadadpsp.ir/tollpayment و وارد کردن اطلاعات خود و همسفرانتان، می توانید مبلغ مورد نظر را پرداخت نمایید. این درگاه پرداخت، حاصل همکاری بانک ملی و سازمان امور مالیاتی کشور است.

  • اپلیکیشن های ایوا و بله

اپلیکیشن های ایوا و بله از دیگر روش های ساده برای پرداخت آنلاین عوارض خروج از کشور هستند. کافی است یکی از این دو برنامه را روی گوشی خود نصب و برای پرداخت مبلغ اقدام کنید.

اعتبار عوارض خروج از کشور

یکی از اتفاقاتی که ممکن است برای هر مسافری رخ دهد این است که مسافرتش در لحظات آخر لغو شود. برای مثال ممکن است شما مالیات خروج از کشور را پرداخت کرده باشید اما در ساعت مقرر به فرودگاه نرسید و از پرواز جا بمانید. سوالی که بسیاری از افراد در این مورد می‌پرسند این است که آیا برای پرواز بعدی یا مسافرت بعدی خود نیز دوباره باید عوارض پرداخت کنند یا خیر؟

پاسخی که قانون در خصوص اعتبار عوارض خروج از کشور می‌دهد بسیار روشن است. اگر عوارض را پرداخت کردید و پس از آن سفرتان به هر دلیلی لغو شد مبلغ پرداختی شما تا تاریخ 29 اسفند همان سال اعتبار دارد. در این صورت برای سفر بعدی نیازی به پرداخت مالیات خروج از کشور نخواهد بود.

افراد معاف از پرداخت عوارض خروج از کشور

برخی افرادی که دلایل موجهی برای رفت و آمد به خارج از کشور دارند از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند. برای مثال دانشجویانی که ویزای تحصیلی کشور دیگری را در اختیار دارند و فاصله بین سفرهای آن‌ها سه ماه و بیشتر است از پرداخت این مالیات معاف هستند.

ایرانیانی که در کشورهای خارجی اقامت دارند و در ایران مشغول به کار هستند هم نیازی به پرداخت عوارض ندارند. همچنین افرادی که گذرنامه آن‌ها از نوع سیاسی باشد، معاف از پرداخت این مبلغ خواهند بود.

معافیت بیماران و جانبازان از پرداخت عوارض خروج از کشور

بیماران و جانبازانی که برای تکمیل مراحل درمان خود به کشور دیگری سفر می کنند با ارئه مجوز، از پرداخت عوارض خروج معاف هستند. همراه این بیماران نیز برای پرداخت عوارض از 40 الی 60 درصد تخفیف برخوردار خواهند شد. البته همراهان این بیماران هم از تخفیف‌های قابل‌توجهی در پرداخت عوارض خروج بهره خواهند برد.

معافیت زائرین کربلا در اربعین از پرداخت خروج

زائرینی که در ایام اربعین از مرز زمینی به عراق سفر می کنند، در صورتی که سفر خود را در تاریخ مشخص شده انجام دهند از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف می شوند.

بیشتر بخوانیم: راهنمای کامل ارز مسافرتی | ارز مسافرتی چیست؟!

آیا عوارض خروج از کشور شامل اتباع ساکن ایران می شود؟

فقط شهروندانی که پاسپورت ایرانی دارند باید عوارض خروج از کشور را پرداخت کنند؛ اما اتباع ساکن کشور، از جمله افغان ها باید قبل از پرواز برای بررسی گذرنامه به پلیس فرودگاه مراجعه کنند، در صوت تایید وضعیت، اتباع خارجی ساکن ایران نیز باید عوارض خروج از کشور را پرداخت کنند.

استعلام پرداخت عوارض خروج از کشور

تمام افرادی که عوارض خروج از کشور را پرداخت کرده اند می توانند به صورت آنلاین از پرداخت خود استعلام بگیرند. برای این کار کافی است در سامانه اینترنتی سداد و قسمت خدمات، روی «پرداخت عوارض خروج» کلیک کنید. در صفحه بعدی با انتخاب گزینه «پیگیری پرداخت» و وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، می توانید استعلام پرداخت عوارض خروج از کشور را تهیه کنید.

پرداخت اشتباه عوارض خروج از کشور

اگر هنگام پرداخت عوارض خروج از کشور مرتکب اشتباه شدید، به راحتی می توانید با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی برای استرداد وجه اقدام کنید.

استرداد عوارض خروج از کشور

برای استرداد وجه عوارض خروج از کشور باید در صفحه اصلی سایت سازمان امور مالیاتی گزینه «پرداخت و درخواست استرداد وجوه خروج از کشور» و سپس «ثبت درخواست استرداد وجوه خروج از کشور» را انتخاب کنید. بعد از پر کردن فرم مورد نظر، با کلیک روی «ثبت درخواست» تقاضای خود برای استرداد وجه را نهایی کنید.

اعتبار عوارض خروج از کشور

این احتمال وجود دارد که به دلایل مختلف برنامه سفر شما لغو شود. برای مثال ممکن است مالیات خروج از کشور را پرداخت کرده باشید؛ اما در ساعت مقرر به فرودگاه نرسید و از پرواز جا بمانید. سوالی که بسیاری از افراد در این مورد می پرسند این است که آیا برای پرواز بعدی یا مسافرت بعدی خود نیز دوباره باید عوارض پرداخت کنند یا خیر؟

پاسخی که قانون در خصوص اعتبار عوارض خروج از کشور می دهد بسیار روشن است. اگر عوارض را پرداخت کردید و پس از آن سفرتان به هر دلیلی لغو شد، پرداختی شما تا تاریخ 29 اسفند همان سال معتبر خواهد بود. در این صورت برای سفر بعدی در طول همان سال، نیازی به پرداخت مالیات خروج از کشور نخواهید داشت.

سخن پایانی

پرداخت عوارض خروج از کشور از الزاماتی است که هر مسافر بین المللی باید قبل از سفر آن را انجام دهد. اگر به هر دلیلی عوارض را پرداخت نکنید، حتما در پروسه سفر به مشکل بر می خورید. در این مطلب به تعرفه های مختلف عوارض خروج پرداختیم. متوجه شدیم به نسبت شرایط، ممکن است تعرفه های مختلفی شامل شما شود و عوارض برای همه یکسان نیست. اما برخی گروه های مسافری شامل معافیت یا تخفیف می شوند.

پرداخت عوارض نیز بسیار راحت است و روش های مختلفی دارد. با توجه به شرایط خود می توانید مناسب ترین راه را انتخاب کنید. برخی از این روش ها حضوری و برخی دیگر آنلاین هستند. در خود فررودگاه هم تا نیم ساعت قبل از پرواز، امکان پرداخت عوارض خروج از کشور را دارید. توصیه می کنیم این کار را به دقایق آخر موکول نکنید تا مبادا اتفاقات پیش بینی نشده مانع پرداخت عوارض و در نتیجه لغو سفرتان شود. اگر به هر دلیلی بعد از پرداخت عوارض خروج موفق به سفر نشدید، به راحتی می توانید برای استرداد وجه اقدام کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا