معرفی غذاهای سنتی مشهد

غذاها نشان دهنده آداب و رسوم جوامع مختلف است. خوردن یک غذای خوشمزه خاطره ای شیرین از سفر به هر نقطه از جهان برای گردشگران ایجاد می کند. بیشتر گردشگران داخلی ترجیح می دهند در سفرهای خود به داخل کشور، غذاهای محلی و سنتی آن منطقه را امتحان کنند. مشهد یکی از شهرهایی است که ما ایرانی ها اغلب برای زیارت حرم امام رضا به آن سفر می کنیم. آیا تا به حال در این سفرها غذای سنتی مشهد را امتحان کرده اید؟

وقتی صحبت از غذاهای معروف مشهد می شود، فهرستی از خوشمزه ترین سوپ ها و کباب ها به ذهن می رسد، اما آیا طعم لذیذ غذای محلی مشهد را چشیده اید؟ معرفی کامل غذاهای سنتی مشهد شما را با بهترین انواع آن آشنا کرده و امکان انتخاب از بین غذاهای سنتی مشهد را برای شما فراهم می کند. زائران و مسافران مشهد می توانند در بهترین هتل های مشهد علاوه بر استفاده از امکانات و خدمات درجه یک، در رستوران های شیک و مجلل آن، غذاهای معروف مشهد را با بهترین کیفیت میل کنند.

خرید بلیط هواپیما تهران مشهد
خرید بلیط هواپیما تهران مشهد

معرفی چند غذای سنتی مشهد

مشهد یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است که با غذاهای محلی و سنتی، تاریخی کهن دارد. در ادامه قصد داریم چند غذای سنتی برای سفر به مشهد را معرفی کنیم:

شله مشهدی

شله مشهدی از غذاهای سنتی مشهد
شله مشهدی از غذاهای سنتی مشهد

یکی از غذاهای معروف مشهدی با طعمی متفاوت و لذیذ، شله مشهدی است. این سوپ پرطرفدار ارزش غذایی زیادی دارد و استفاده از لوبیا آن را به غذایی بسیار مقوی تبدیل کرده است. در تهیه شله مشهدی از حبوباتی مانند لوبیا چیتی، ماش و عدس استفاده می شود. البته در پخت این غذای محلی مشهد از برنج، گوشت و ادویه هایی مانند زردچوبه و فلفل نیز استفاده می شود. استفاده از گوشت تازه رمز تهیه یک شله مشهدی اصیل است و تهیه این غذا زمان زیادی طول می کشد.

این غذای سنتی مشهد برای مسافران، این شهر زیارتی را به یکی از بهترین مقاصد سفر در تابستان تبدیل کرده است. به گفته مسافران، هرکسی که یک بار شله مشهدی را بچشد، هرگز این غذای محلی و خوشمزه را فراموش نمی کند و در سفر بعدی خود به مشهد، آن را در فهرست غذاهای مورد علاقه خود قرار می دهد.

پلو مخلوط

این غذای سنتی مشهد مشابه باقالی پلو و استانبولی تهیه می شود. مواد لازم برای پخت پلو مخلوط مشهدی شامل هویج، رب، گوشت، پیاز و برنج است. اگر این غذای محلی مشهد را با سیب زمینی یا نان میل کنید، طعم آن بی نظیر می شود. پلو مخلوط ترکیبی از مواد غذایی رنگارنگ خوراکی مانند لوبیا سبز، برنج آبکش شده، گوشت چرخ کرده به شکل کوفته و ادویه های مخصوص پلو است.

چنگالی

این دسر متفاوت با نام عجیبش یکی از عصرانه های خوشمزه مشهدی به حساب می آید. البته نام اصلی آن «چنگ مالی» است. منظور از چنگال در اسم این دسر همان انگشتان است. برای درست کردن چنگالی به روغن، نان و عسل یا شکر نیاز است. ابتدا روغن در تابه داغ می شود و سپس نان ها را اضافه می کنند. در پایان عسل یا شکر را اضافه می کنند. در برخی از شهرهای ایران مانند یاسوج و سیستان نیز چنگالی سرو می شود، با این تفاوت که در آن از روغن حیوانی استفاده خواهد شد. این غذای سنتی مشهد را معمولا با سه شیره یا شیره انگور می خورند.

آش لخشک

آش لخشک، غذای محلی مشهد
آش لخشک، غذای محلی مشهد

به طور کلی تنوع غذاهای لذیذ در منطقه استان خراسان بسیار زیاد است. آش لخشک یک غذای محلی مشهد است که طرفداران زیادی دارد. این غذای معروف مشهدی شباهت زیادی به آش رشته معمولی دارد با این تفاوت که به جای حبوبات از عدس و از لخشک به عنوان رشته در آن استفاده می شود. مواد لازم برای پخت آش لخشک شامل عدس، رشته، پیاز داغ، سیر داغ و نعناع است.

این غذای خوشمزه در بهترین مکان های تفریحی مشهد و رستوران های سنتی این شهر زیبا برای مسافران و زائران سرو می شود. اگر دوست دارید بعد از بازدید از مکان های تاریخی و تفریحی در یک رستوران دنج غذاهای سنتی و لذیذ میل کنید آش لخشک می تواند یکی از بهترین گزینه ها باشد.

بیشتر بخوانیم: همه چیز در مورد فرودگاه بین المللی مشهد

قروت مشهدی

قروت مشهد یا اشکنه مشهدی یکی از قدیمی ترین غذاهای شهر مشهد و روستاهای اطراف آن است که طرفداران زیادی دارد. این غذای سنتی مشهد علاوه بر لذیذ بودن، خاصیت درمانی بسیار بالایی دارد و مهم ترین فایده آن خاصیت ضدعفونی کننده معده است. اشکنه قروت با نام های اشکنه کشک، کله جوش و قروتی نیز شناخته می شود.

این غذای سنتی مشهد از پیاز، نعناع، زردچوبه، کشک و گردو تهیه می شود. برای تهیه آن پس از تفت دادن پیازهای خرد شده، نعنا و زردچوبه را اضافه می کنند و کمی تفت می دهند. کشک رقیق شده به این مواد اضافه می شود. پس از آن گردوها را داخل اشکنه قروت می ریزند. نتیجه این ترکیب غذایی بسیار لذیذ خواهد بود که طعم آن را فراموش نمی کنید.

آش ماست

آش ماست، غذای سنتی مشهد
آش ماست، غذای سنتی مشهد

شاید نام آش ماست را بعد از شله به عنوان یکی از غذاهای سنتی مشهد زیاد شنیده باشید. این غذا در استان های مختلف کشورمان به روش های مختلفی تهیه می شود. البته این آش در خراسان به خصوص سبزوار بسیار معروف است. این آش در مشهد نیز به سبک خاصی طبخ می شود و طرفداران زیادی دارد. در پخت آش ماست مشهدی از لپه، سیر، ماست، پیاز، شوید خشک، سینه مرغ، نعناع، برگ بو، ادویه و زعفران استفاده می شود.

بیشتر بخوانیم: آشنایی با جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم

آش کوفته قلقلی

آش کوفته قلقلی مشهد به قدری خوشمزه است که بعد از یک بار خوردن آن طرفدار پر و پا قرص آن خواهید شد. برای تهیه این غذای سنتی ابتدا کمی پیاز خرد شده را در روغن تفت می دهند و سپس نمک و فلفل و ادویه و سپس برنج و لپه خیس خورده و آب و سبزی را اضافه می کنند. در حین پخت این مواد، گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده ترکیب کرده و به شکل گلوله های کوچک در می آورند و داخل آش می ریزند. مشهدی ها معمولا این آش را با ماست می خورند.

خورشت ریواس

خورش ریواس غذای محلی مشهد
خورش ریواس غذای محلی مشهد

غذاهای ترش در بین ایرانیان طرفداران زیادی دارد. یکی از این غذاهای ترش ایرانی خورشت ریواس است که بیشتر در مشهد و کردستان طبخ می شود. ریواس نوعی گیاه است که از ساقه های ترش آن برای تهیه خورشت ریواس استفاده می شود. ریواس با وجود اینکه یک گیاه خودرو، اما در مزارع خراسان کشت می شود.

این غذای سنتی مشهد حاوی گوشت بره یا گاو، ریواس، جعفری، نعنا، پیاز و فلفل سیاه است و با برنج سفید سرو می شود. خورشت ریواس یکی از محبوب ترین غذاهای سنتی مشهد است.

بیشتر بخوانیم: سوغات مشهد به جز زرشک و زعفران چیست؟

رشته پلو

رشته پلو یکی دیگر از انواع پلوهای مخلوط ایرانی است که مخصوصاً در مشهد، اردبیل و کرمانشاه طبخ می شود، اما طرز تهیه آن در مشهد کمی متفاوت است. رشته پلو ترکیبی از رشته مخصوص و برنج است. در تهیه رشته پلو نوع مشهدی از تکه های مرغ یا کوفته استفاده می کنند.

برای تهیه این غذای سنتی مشهد به برنج، پاستا، مرغ یا کوفته، کشمش، کره، پیاز، زعفران، دارچین، زردچوبه و ادویه نیاز دارید. ابتدا تکه های مرغ یا کوفته را می پزند. برنج را همراه با رشته می جوشانند و آبکش می کنند. سپس روی برنج مرغ یا کوفته می ریزند و می گذارند برنج دم بکشد. برای سرو از زعفران، پیاز سرخ شده و گاهی کشمش سرخ شده نیز استفاده می کنند. سرو این غذای سنتی مشهد در رستوران های این شهر به خصوص در ایام نوروز بسیار رایج است.

کوکو شیرین

کوکو شیرین،غذای محلی مشهد
کوکو شیرین،غذای محلی مشهد

کوکوی شیرین یک غذای اصیل و قدیمی مشهدی است که از قدیم الایام در مهمانی ها به شکل سرد یا گرم به عنوان دسر مجلل سرو می شد. برای پخت این دسر خوشمزه از سیب زمینی، تخم مرغ، زعفران و آرد ذرت استفاده می شود. در تهیه کوکوی شیرین موادی مانند نارگیل و سیب زمینی را با هم مخلوط کرده و می پزند و در آخر شیره حاصل از شکر و آب و گلاب را روی آن می ریزند.

سخن پایانی

انتخاب بهترین غذای محلی مشهد از بین انواع آن بستگی به عادات غذایی و ذائقه شما دارد. در سفر به این شهر زیارتی و سیاحتی می توانید انواع غذاها و دسرهای سنتی را میل کنید و از طعم بی نظیر آن ها لذت ببرید. با رزرو هتل در شهر مشهد و نزدیک به حرم، علاوه بر زیارت امام رضا (ع) و بازدید از اماکن تاریخی و تفریحی اطراف آن، می توانید در کنار همسفران خود از انواع غذاهای سنتی با بهترین کیفیت لذت ببرید.

در میان غذاهای معروف مشهد، شله و شیشلیک بیشترین محبوبیت را به دست آورده اند. سرو این غذاهای محلی مشهدی در رستوران های سنتی و زیبای آن بسیار لذت بخش و خاطره انگیز است. عطر و طعم برخی از این غذاها گاهی با پیاده شدن از هواپیما در فرودگاه مشهد به مشام شما می رسد. مشهد شهری قدیمی با فرهنگی غنی است و قطعا غذاهای سنتی دیگری نیز در این شهر تهیه می شوند که در این فهرست وجود ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا